Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Barsel uden rettigheder

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Barsel uden rettigheder

Indlægaf Helle10 » man jun 04, 2012 7:23 pm

Jeg er blevet ansat i løntilskud i en privat virksomhed med hjælp fra kommunen. Det er efter reglerne om integration. Jeg har ingen ancennitet i A-kassen og er heller ikke medlem. Nu da jeg er blevet gravid har jeg svært ved at finde ud af om jeg er berettiget til barselsdagpenge når jeg 4 uger før min termin skal på barsel. Jeg har læst, at man skal have tilknytning til arbejdsmarket i mindst 13 uger før barsel for at optjene retten til barselsdagpenge. Men gælder det også løntilskud, når det er kommunen som giver løntilskuddet og ikke A-kassen? Jeg ved godt spørgsmålet er stillet før i dette glimrende forum. Men jeg har på fornemmelsen, at min sag er anderledes i og med jeg slet ikke har nogen optjente rettigheder på arbejdsmarkedet endnu.

mvh.,

Helle
Helle10
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: man jun 04, 2012 7:10 pm

Re: Barsel uden rettigheder

Indlægaf Louise Schelde » tors jun 07, 2012 6:56 pm

Kære Helle,

Udgangspunktet for job med løntilskud er, at du omfattes de samme regler som gælder for lønmodtagere jf. Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 59.

- Det er korrekt, at du skal have opfyldt beskæftigelseskravet på mindst 13 uger for at kunne modtage barselsdagpenge.
- En anden mulighed er at du er berettet til dagpenge igennem en arbejdsløshedskasse
- Eller den tredje mulighed, som er, at du har gennemført en erhvervsmæssig uddannelse på mindst 18 måneder.

En af ovennævnte 3 betingelser skal være opfyldt, såfremt du i en barselsperiode skal modtage barselsdagpenge.

Hvis du fx. modtog kontanthjælp forud for løntilskuddet, kan du højst sandsynlig modtage denne ydelse under din barsel, hvis du ikke er berettiget til barselsdagpenge.

Det vil være en god idé, at få afklaret med din sagsbehandler, hvilken form for kontrakt der foreligger og hvilken ydelse du kan modtage under din barsel.

Jeg håber det var svar nok.

De bedste hilsner fra

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster