Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Hvem bærer ansvaret, hvis en ledig kommer til skade ...

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Hvem bærer ansvaret, hvis en ledig kommer til skade ...

Indlægaf Landmusen » ons jul 11, 2012 3:46 am

Jeg har i nogle år nu kæmpet og bøvlet med at finde ud af, hvem som bærer ansvaret (juridisk ansvar, forsikringspligt, erstatningsansvar m.m.), hvis/når en ledig kommer ud for en arbejdsulykke (og bliver skadet med varige mén og tab af erhvervsevnen) under et lovpligtigt aktiveringstilbud ...

Indtil nu, har ingen kunne give mig et konkret svar, og absolut ingen vil påtage sig ansvaret ...

I 2007 var jeg af mit jobcenter sendt ud i lovpligtigt aktiveringstilbud som ansat i offentligt løntilskud - assistent i et jobcenter ...

En sommerdag kommer der en borger sammen med hans kone og datter ind i jobcentret ... Situationen udvikler sig tragisk, og jeg er vidne til min kollega er ved at blive slået ihjel af borgeren ...

Siden er min helbredstilstand gået ned ad bakke - jeg har PTSD som følge af hændelsen ...

Jeg går nu langtidssygemeldt for femte gang siden ulykkeshændelsen, og på vej mod en førtidspension ...

Men ikke nok med, jeg er blevet psykisk syg, så skal jeg samtidig kæmpe og bøvle med de offentlige myndigheder ...

Jeg har flere gange fået afvist af Arbejdsskadestyrelsen og Ankestyrelsen, at få min skade anerkendt som en arbejdsskade eller erhvervssygdom - til trods for lægedokumentation m.v.

Jeg har fået fortalt af mit jobcenter, og jobcentret hvor jeg var ansat i offentligt løntilskud, jeg ikke kan få erstatning fra nogen af dem, uden min skade er anerkendt som en arbejdsskade eller erhvervssygdom ...

Beskæftigelsesminister og Beskæftigelsesministeriet taler udenom, eller kommenterer det slet ikke ...

Folketinget ombudsmand siger, det juridisk ligger udenfor hans felt ...

Hvad går man så ??? Hyrer en advokat, har jeg ikke råd til efter godt 5 års sygdom, og ind og ud af arbejdsmarkedet ...

Kan det virkelig være rigtigt, det offentlige kan frasige sig ethvert juridisk ansvar overfor ledige, der uheldigt kommer til skade under et lovpligtigt aktiveringstilbud ???

Jeg sidder tilbage med et ødelagt liv, og arbejdsliv ... Og det offentlige vender mig bare ryggen ...

Jeg plejer gerne at sige; "Det aktiveringstilbud som skulle hjælpe mig tilbage på arbejdsmarkedet, det har istedet gjort mig syg, og ude af stand til at arbejde - Jeg har varige psykiske mén, og tab af erhvervsevnen" ...

/Landmusen ...
Landmusen
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons jul 11, 2012 2:26 am

Re: Hvem bærer ansvaret, hvis en ledig kommer til skade ...

Indlægaf Louise Schelde » ons jul 11, 2012 6:29 pm

Kære Landmusen,

Først og fremmest vil jeg lige høre dig, hvad Arbejdsskadestyrelsen og Ankestyrelsen giver som begrundelse, når de afviser sagen? De er højst sandsynlig kommet med en afgørelse med en konkret begrundelse?

Det er selvfølgelig ganske vanskeligt, at gå videre med sagen, hvis mulighederne er udtømte i forhold til de administrative klageinstanser. Et civilt søgsmål kan dog være en mulighed, hvis du ønsker at afprøve sagen for domstolene. Du kan eventuelt undersøge mulighederne for fri proces eller om din indboforsikring fx dækker gratis retshjælp.

De bedste hilsner fra

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster