Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

kvalificeret svagelighedspension og folkepension

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

kvalificeret svagelighedspension og folkepension

Indlægaf leifll » man jun 08, 2020 5:06 pm

Jeg får udbetalt kvalificeret svagelighedspension samt flexydelse. Min samlever bliver folkepensionist til efteråret. Påvirker min kvalificeret svagelighedspension min samlevers folkepension?
Hilsen Leif
leifll
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: man jun 08, 2020 4:45 pm

Re: kvalificeret svagelighedspension og folkepension

Indlægaf Rikke - frivillig » ons aug 19, 2020 7:35 pm

Kære Leifll.

Ved folkepension medregnes ægtefællens/samleverens indtægter med 46% af dennes indtægt, når pensionstillægget beregnes.
Har ægtefællen/samleveren (det vil sige dig) arbejdsindtægt, efterløn, delpension, kontanthjælp, sygedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge, ledighedsydelse, fleksydelse, ressourceforløbsydelse eller uddannelseshjælp, nedsættes ægtefællens/samleverens indtægt som minimum med disse indtægter op til 10.000 kr.

Når pensionistens egne og ægtefælles/samlevers indtægter er gjort op, nedsættes pensionstillægget med 32% af det beløb som indtægten overstiger følgende fradragsbeløb.
Hvis der er tale om et ægtepar eller samlevende (efter 01.03.1999), som begge modtager social pension, er reguleringsprocenten 16% for hver ægtefælle/samlever.


Håber ovenstående gav dig lidt svar,
Alternativt kan vi også anbefale, at du/I kontakter BorgerService op til, at din samlever skal modtage folkenpension for at blive sikret vejledningen ift. din indtægt, herunder flexydelse og svagelighedspension.

Bedste hilsner
Rikke - frivillig hos Sociale Rettigheder
Rikke - frivillig
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: man nov 25, 2019 2:13 pm


Tilbage til Juridisk forum til Efterløn og Folkepension

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster