Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Dagpenge lov og ret

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Dagpenge lov og ret

Indlægaf Tallen79 » søn jul 14, 2013 9:27 pm

Hej! Jeg står i en situation til at miste 5 dage ret til dagepenge og har brug hjælp. Min problem er at det sidste 13år (siden jeg gik på Handelskole år 2000) har jeg altid haft en B-job som kontrollør på teater - det er et job som er seasonbetonet og er altid lukket i sommer periode ca. 3mdr. Og min arbejdstid er altid om aften. Timer er afhænger på forstillinger nogen forstilling er kun 1 time og andere er 2 / eller 3 timer. Vagterne kan man sige fra eller bestemme hvilken dage man ønsker at arbejde. Her i 2013 på grund er nedskæring blev jeg opsagt fra min hovedbeskæftelse med udgang af juni - 1 juli meldt jeg mig så ledig da jeg var opsagt fra mit hoved job og jeg arbejde ikke på teater siden den 26 Maj 2013. Nu min a-kasse siger, at der står på loven at de må gerne gå 3mdr tilbage og trække det timer jeg har haft på teater! Jeg kan desværre ikke finde denne regler eller lov de taler om. Under Retsinformation kan jeg kun finde frem til at denne lov gælder kun medlemmer der er på nedsætte tid eller er selvstændig - jeg er hverken på nedsætte tid eller selvstændig - jeg har hellere ikke fået noget som helst ydelser eller dagpenge mens jeg arbejde på teater derfor forstår jeg ikke hvorfor jeg skal miste det første uge af min dagpenge? Er der nogen herinde der kan hælpe mig ? Vh frustreret borger
Tallen79
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: søn jul 14, 2013 8:54 pm

Re: Dagpenge lov og ret

Indlægaf Louise Schelde » ons jul 17, 2013 12:29 pm

Kære Tallen79,

Dagpenge beregnes efter Lov om arbejdsløshedsforsikring kapitel 9. Jeg indsætter dette kapitel nedenfor.

A-kassen skal i forbindelse med ledighed medtage eventuelle overskydende timer i beregning af dagpenge. Det vil sige lønudbetaling på grund af mer-arbejde ud over normeret 37 timer. Overskydende timer beregnes med, hvis du inden for de sidste 12 uger/3 måneder forud for ledigheden har haft lønnet arbejde eller fået kontant dækning for mere end 37 timer pr. uge.
Overskydende timer vil som udgangspunkt blive medregnet på grundlag af de timer, som din arbejdsgiver har indrettet til indkomstregistreret. Hvis arbejdet anses for ukontrollabelt, skal timetallet findes ved, at indtægten fra arbejdet omregnes med en omregningssats.

Arbejdsløshedsdagpenge kan først udbetales, når antallet af overskydende timer er afviklet.
Afvikling kan ske i uger, hvor du er helt eller delvist ledig eller holder fri for egen regning. Du kan ikke afvikle overskydende timer i perioder, hvor du modtager kontant dækning eller er i konflikt.

Hvis du har fået en effektiv karantæne som følge af selvforskyldt ledighed, skal du afvikle de overskydende timer, før du kan afvikle den effektive karantæne.

Overskydende timer falder bort, hvis de ikke er afviklet inden 5 uger fra opgørelsestidspunktet. Dog forlænges 5-ugers perioden, hvis du har modtaget feriedagpenge i perioden.

Jeg håber det var svar nok.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen

Kapitel 9
Beregning af dagpenge m.v.


§ 46. Dagpenge ydes for indtil 5 dage om ugen efter reglerne i kapitel 10. Beregning af dagpengene sker for en uge ad gangen. Udbetalingen sker bagud for 4 henholdsvis 5 uger. Hver 4/5-ugers-udbetalingsperiode slutter næstsidste søndag i en måned. Direktøren for Arbejdsmarkedsstyrelsen kan ændre en udbetalingsperiode, når særlige forhold taler herfor. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, hvornår dagpengene skal være til disposition for medlemmet.
Stk. 2. Udbetales dagpenge ikke rettidigt, jf. stk. 1, og skyldes dette ikke medlemmets forhold, forrentes beløbet med den aktuelt gældende morarente efter rentelovens § 5 fra forfaldsdagen, jf. dog stk. 3. Rentebeløb, der er mindre end højeste dagpenge for en dag, jf. § 47, udbetales ikke.
Stk. 3. Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse ved ikke rettidigt udbetalte dagpenge efter artikel 64 og 65 i forordning (EF) nr. 883/04 om koordinering af de sociale sikringsordninger.
Stk. 4. Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse ved efterbetaling af andre ydelser fra kassen og ved forsinket udbetaling af en skattefri præmie, jf. § 74 m. Dette gælder dog ikke godtgørelse efter lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.
Stk. 5. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om anvendelsen af stk. 2-4.

§ 47. Dagpengenes højeste beløb udgør for en uge 2.940 kr. pr. 1. januar 2001. Beløbet reguleres én gang om året pr. den første mandag i januar med satsreguleringsprocenten efter lov om en satsreguleringsprocent og efter § 47 a. Det regulerede beløb afrundes til det nærmeste hele kronebeløb, der kan deles med 5. Det afrundede beløb danner grundlag for det kommende års satsregulering.
Stk. 2. Alle afledte ugesatser for fuldtidsforsikrede beregnes med udgangspunkt i beløbet efter stk. 1, 3. pkt. Herefter foretages afrunding til nærmeste hele kronebeløb, der kan deles med 5.

§ 47 a. Ved den årlige regulering, jf. § 47, stk. 1, anvendes satsreguleringsprocenten for det pågældende finansår med fradrag af en procentsats, jf. stk. 2.
Stk. 2. For finansåret 2016 udgør procentsatsen 0,3. For finansåret 2017 udgør procentsatsen 0,4. For finansårene 2018-2023 udgør procentsatsen 0,75.

§ 48. Dagpengenes størrelse til det enkelte medlem beregnes på grundlag af medlemmets hidtidige arbejdsfortjeneste efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag, jf. lov om arbejdsmarkedsbidrag. Ved ændring af arbejdsmarkedsbidragets størrelse og ved ændring af dagpengenes højeste beløb, jf. § 47, reguleres det enkelte medlems hidtidige arbejdsfortjeneste med samme procentsats.
Stk. 2. Der foretages ikke en ny beregning, hvis arbejdsfortjenesten vedrører et arbejdsforhold, der er afsluttet mindre end 1 år efter afslutningen af et tidligere arbejde, der har dannet grundlag for en dagpengeberegning.
Stk. 3. Dagpenge kan højst udbetales med et beløb, der udgør 90 pct. af medlemmets hidtidige arbejdsfortjeneste, jf. dog § 50.
Stk. 4. Dagpengene kan ikke overstige dagpengenes højeste beløb, jf. §§ 47 og 70.

§ 49. Den hidtidige arbejdsfortjeneste for lønmodtagere opgøres på grundlag af lønindtægt, der er indberettet i henhold til lov om et indkomstregister for de indberetningsperioder, som danner grundlag for en beregningsperiode, jf. stk. 2 og 3.
Stk. 2. Beregningsperioden omfatter de seneste sammenhængende indberetningsperioder forud for ledigheden, som dækker 3 måneder ved månedsindberetninger og 12 uger ved uge- eller 14-dages-indberetninger.
Stk. 3. For beregningsperioden skal der ved månedsindberetninger være indberettet mindst 320 løntimer, og ved uge- eller 14-dages-indberetninger mindst 296 løntimer for fuldtidsforsikrede. For deltidsforsikrede skal der ved månedsindberetninger være indberettet mindst 195 løntimer og ved uge- eller 14-dages-indberetninger mindst 180 løntimer.
Stk. 4. Den hidtidige arbejdsfortjeneste for selvstændige erhvervsdrivende opgøres på grundlag af årsindtægten ved den selvstændige virksomhed.
Stk. 5. Til et medlem, som har opnået ret til dagpenge efter § 54, udbetales dagpenge med et beløb, der udgør 82 pct. af højeste dagpenge efter §§ 47 og 70. Hvis medlemmet efter uddannelsens afslutning har haft beskæftigelse, der efter § 48 berettiger til dagpenge med et højere beløb, er medlemmet dog berettiget til dette, når der er forløbet mindst 6 måneder efter opnåelse af dagpengeretten, jf. § 54. Herefter beregnes medlemmets dagpenge efter § 48.
Stk. 6. Til en person, der er optaget som medlem under aftjening af værnepligt eller ansættelse på værnepligtslignende vilkår, udbetales dagpenge efter stk. 5, 1. pkt. Hvis personen er optaget som medlem inden aftjening af værnepligt eller ansættelse på værnepligtslignende vilkår, udbetales dagpenge efter § 48, dog således at dagpengene mindst udgør det beløb, som følger af stk. 5.

§ 50. Til et medlem, der i de seneste 3 år umiddelbart før ledighedens indtræden har været fuldtidsforsikret og været i fuld beskæftigelse som lønmodtager eller har udøvet selvstændig virksomhed i væsentligt omfang, udbetales dagpenge med et fast beløb, der udgør 82 pct. af højeste dagpenge efter § 47. Hvis medlemmet dokumenterer, at dagpenge beregnet efter § 48 udgør et højere beløb, er medlemmet dog berettiget til dette. Et medlem, der har fået udbetalt dagpenge efter 1. pkt., kan tidligst få beregnet dagpenge efter § 48, når der er forløbet 6 måneder, efter at retten til dagpenge er indtrådt.
Stk. 2. Dagpenge efter § 48, stk. 3, § 49, stk. 5 og 6, og efter denne bestemmelse afrundes til nærmeste hele kronebeløb.

§ 51. Modtager et medlem i anledning af ledighed ydelser, som ikke er omfattet af denne lov, skal medlemmet straks underrette arbejdsløshedskassen herom, og dagpengene nedsættes, således at det samlede daglige ydelsesbeløb, medlemmet modtager, ikke overstiger det beløb, der kan udbetales efter § 48, stk. 3, § 49, stk. 5 og 6, eller § 50.
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster