Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

dagpengeret efter revalidering

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

dagpengeret efter revalidering

Indlægaf kda » man okt 14, 2013 8:25 am

Hej.
Jeg har været igennem et revalideringsforløb, som netop er afsluttet. Jeg har gennem hele forløbet (4år) betalt fuld kontingent til min A-kasse (lærernes A-kasse) selvom min uddannelse på revalidering er som beklædningshåndværker . Dette er fordi jeg blev oplyst om, at jeg skulle blive i min a-kasse gennem uddannelsen. Nu har jeg så erfaret, at jeg skal skifte A-kasse - fordi man ikke kan dimittere i en a-kasse som ikke er faglig relevant... det er jeg så i gang med. Men hvorfor kan jeg "kun" blive dagpengeberettiget som dimmitend - når jeg har betalt fuld ydelse? Det vil jo betyde, at jeg går ned i udbetaling...
A-kassens svar er (3F) at de ikke kan lave beregning på en revalideringsydelse...
vh Karina
kda
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: man okt 14, 2013 8:18 am

Re: dagpengeret efter revalidering

Indlægaf Louise Schelde » ons okt 16, 2013 9:50 am

Kære Karina,

Udgangspunktet er normalvis, at når et medlem af en A-kasse gennemfører en uddannelse, der berettiger til dimittendoptagelse, kan vælge at blive betragtet som dimittend eller bevare sin hidtidige status. Dette kræver dog, at uddannelsen falder ind under A-kassens faglige område.

I den forbindelse er det værd at bemærke, at et medlem af en A-kasse, der har afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse, som giver ret til optagelse i en anden A-kasse, kan blive overflyttet enten som dimittend eller med nuværende rettigheder.

Jeg vil anbefale, at du får en skriftlig afgørelse fra din A-kasse, hvor de konkrete begrundelser og lovhenvisninger fremgår.

Jeg håber det var svar nok.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster