Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

uddannelse på dagpenge

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

uddannelse på dagpenge

Indlægaf byng » man feb 24, 2014 12:48 am

Hej ....
Som 49 årig er jeg nu blevet arbejdsløs for 1. gang i mit liv ....

Det eneste jeg har i bagagen uddannelsesmæssigt, er et svendebrev fra -85. Jeg har brugt mit håndværkværk gennem årerne, men aldrig på den traditionelle værkstedsmåde,- og slet ikke de sidste 15-20 år.

Jeg overvejer derfor at sætte mig på skolebænken igen, og ta en 2 årig erhvervsakademi uddannelse, helt specifikt ; byggetekniker.

Uddannelsen er SU berettiget og fuldtid. SU kan jeg imidlertid ikke leve af, men på Jobcenteret var der en ( ansat ) der løs nævnte at det undtagelsesvis godt kunne lade sig gøre at studere den type uddannelse på dagpenge.

Har de lovhjelm til det ? - det nærmeste jeg kommer emnet hvis jeg googler det er SVU som max. er 80 % af højeste DP sats....

Har han talt mod bedre vidende, eller er der noget i det ?

mvh.
byng
byng
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: man feb 24, 2014 12:32 am

Re: uddannelse på dagpenge

Indlægaf Louise Schelde » tirs feb 25, 2014 5:03 pm

Kære Byng,

Hovedreglen er, at man ikke kan modtage dagpenge imens man deltager i et ordinært uddannelsesforløb. Undtagelsen til denne hovedregel er følgende:

- Deltagelse i traditionel aftenskoleundervisning.
- Folkeskolens 8.-10. klassetrin og enkeltfag på HF, HHX, HTX eller studenterkursus.
- Undervisning under 20 timer om ugen - dog kun hvis uddannelsen ikke berettiger til SU, når den udbydes som heltidsuddannelse.
- Åben uddannelse i højst 6 timer om ugen -læs om Åben Uddannelse på www.uvm.dk.
- 6 ugers selvvalgt uddannelse efter Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kapitel 8a.

Under alle omstændigheder er det en forudsætning at rådighedsforpligtelsen overholdes, også selvom man deltager i en af ovennævnte uddannelsesforløb.

Betingelserne for SVU er følgende:

- Har du arbejde, og ønsker du at få SVU til en videregående uddannelse, skal du opfylde en række krav.
- Du skal være fyldt 25 år. Du kan ikke få SVU, hvis du er nået folkepensionsalderen, når uddannelsen begynder.
- I særlige tilfælde kan Styrelsen godkende, at der gives SVU til uddannelsessøgende, der ikke er fyldt 25 år, hvis uddannelsen gennemføres som led i et jobrotationsprojekt.
være dansk statsborger, bo i Danmark eller ligestillet med danske statsborgere
- Højest have afsluttet en uddannelse på niveau med kortere videregående uddannelse, der svarer til erhvervsakademiniveau.
- Være optaget på en uddannelse, der giver ret til SVU, eller have fået tilsagn om at blive optaget
- Være studieaktiv
- Have været beskæftiget i en årrække, og
- Hvis du er lønmodtager - have indgået en aftale med din arbejdsplads om orlov til uddannelse

Du må ikke:
- Få anden offentlig støtte under uddannelsen.
- Have ret til løn fra et praktiksted under uddannelsen.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

cron