Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Ejendomsværdivurdering og kontanthjælp

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Ejendomsværdivurdering og kontanthjælp

Indlægaf sejleriegensø » tirs jul 07, 2015 10:19 am

Jeg er ved at falde ud af dagpengesystemet, da jeg har 3 måneders arbejdsmarkedsydelse tilbage. Jeg har brug for at vide hvordan en kommune vurderer ejendomsværdi når de skal afgøre om man er berettiget til kontanthjælp?

Jeg har et kolonihavehus som jeg bor i, som skat vurderer er mindre end 100,000 værd, men som jeg kan belåne med en kassekredit bundet i huset på 150,000 (husets oprindelige købspris i 2004). I så tilfælde ville jeg afvikle størstedelen af mit studielån til lav rente og istedet stå med et huslån til en høj rente.

De omkringliggende huse bliver imidlertid solgt til langt højere priser end skat vurderer dem (ca. 3 gange højere) ? Hvordan skal kommunen fastsætte en ejendoms værdi? Ud fra hvilken værdi vurderer man om der er friværdi i huset?

Jeg bor i huset og det er jo ikke lovligt, men jeg har ikke noget andet sted at bo og er enlig forsørger hvordan spiller det ind? Kan de tvinge mig til at sælge?
sejleriegensø
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: man jun 22, 2015 1:43 pm

Re: Ejendomsværdivurdering og kontanthjælp

Indlægaf Louise Schelde » fre aug 07, 2015 7:14 pm

Kære sejleriegensø,

Når kommunen skal tage stilling til, hvorvidt der er tale om formue efter reglerne i lov om aktiv socialpolitik § 14 skal de vurdere på den reelle værdi. Det vil sige salgsværdien og den værdi, som aktivet reelt står til. Typisk vil en vurdering af et hus foregå igennem fastsættelse af markedsprisen igennem en ejendomsmægler. Såfremt en ejendomsmægler vurderer huset til en her og nu salgsværdi, der betyder formue for dig i henhold til gældende regler i lov om aktiv socialpolitik § 14, kan kommunen anmode om dokumentation for, hvorvidt det vil være muligt at omkonvertere lån eller eventuel sælge med fortjeneste/værdi. I sådanne situationer indgår kommunen aftale om en salgsperiode på op til 6 måneder - alt afhængig af, hvad der kan fremlægges dokumentation for og hvad der er realistisk.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen

§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse i forhold til en ansøger og dennes samlever, jf. §§ 2 a og 2 b. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller eller samlevende, jf. §§ 2 a og 2 b, 20.000 kr.
Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.
Stk. 3. Der ses endvidere bort fra formue i form af efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og øvrige offentlige sociale ydelser som følge af afgørelse eller dom. Det beløb, der ses bort fra, udgør differencen mellem den ydelse, der er udbetalt for perioden, og den retmæssige ydelse for perioden. Der ses bort fra efterbetalingen i 2 år efter udbetalingstidspunktet.
Stk. 4. Der skal tillige ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter
1) lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser,
2) lov om erstatningsansvar,
3) lov om arbejdsskadesikring eller
4) lov om erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion.

Stk. 5. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, i hvilke andre tilfælde der skal ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade.
Stk. 6. Kommunen ser endvidere bort fra legater, der er fritaget for beskatning efter ligningslovens § 7, nr. 6, og fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt men og ikkeøkonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22.
Stk. 7. For personer, der deltager i en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse efter lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, skal kommunen tillige se bort fra ansøgerens og dennes ægtefælles eller samlevers, jf. §§ 2 a og 2 b, formue.
Stk. 8. Kommunen ser bort fra engangsbeløb på op til 150.000 kr. pr. forsikringsbegivenhed, der udbetales fra forsikring mod visse kritiske sygdomme. Der ses bort fra forsikringsbeløb i op til 5 år efter beløbets udbetaling.
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm

Re: Ejendomsværdivurdering og kontanthjælp

Indlægaf Brandmand111 » ons mar 17, 2021 8:20 am

Hej Sejleriegensø

Jeg ved ikke om du har set Louise's svar, men det er helt rigtigt det hun siger. Hvis du skal have taget en vurdering af huset, kan vi være behjælpelige med vores gratis vurdering.

De bedste hilsner
Brandmand111
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons mar 17, 2021 7:50 am


Tilbage til Juridisk forum til kontanthjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster