Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Unge under 25 år

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Unge under 25 år

Indlægaf Deniseolsen » tors okt 15, 2015 5:21 pm

Hej.
Jeg er lidt i vildrede, og har en sag kørende med Krifa hvor vi er meget uenige.

Sagen er den, at jeg starter første gang dagpenge i juni 2012, efter jeg er færdiguddannet social og sundhedshjælper. og jeg får at vide at jeg i den første periode (6måneder) som minium er som dimittend og får sats for dette som er 82% af den højeste dagpengesats,
Jeg går på barsel i maj 2013, og til midt 2014. I juli 2014 starter jeg op som vikar i plejecenter, og får et fast timetal på 20 timer ugentlig og bruger mine suppelerende dagpenge, jeg kontakter min akasse for at høre hvornår man kan få beregnet en ny dagpengesats, og får svaret at det kan man ikke da jeg er nyuddannet..
tænker ikke mere over det, og har supplerende dagpenge frem til 2015 hvor jeg i juni melder mig fra dagpenge, da jeg har fået et vikariat fra 1/6-15 til og med 30/9-15, nu er jeg så startede op på dagpenge igen, og så kommer problemet.
jeg får at vide at akassen at jeg er nyuddannet og skal have den lav sats 50% af højste sats, (414kr), fortæller dem at jeg er uddannet i 2012, og jeg kan vel ikke blive ved at være ny udannet. Krifas medarbejder fortæller at der måske skulle havde været beregnet en ny sats til mig noget før, og de måske skyldtes mig for manglede dagpenge og hun vil undersøge det og ringe tilbage. Dagen efter ringer hun til mig, og siger at de har undersøgt sagen og der er ingen fejl. De har regnet frem at jeg skal have en sats på 678kr i det at jeg er under 25år,og har været ledig mere end 26 uger de seneste 2 år, og jeg er stadig nyuddannet.
Hvor længe man kan være nyuddannet?
er der virkelig særlig regler som siger at unge under 25 kun må få den mindste sats?