Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Unge under 25 år

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Unge under 25 år

Indlægaf Deniseolsen » tors okt 15, 2015 5:21 pm

Hej.
Jeg er lidt i vildrede, og har en sag kørende med Krifa hvor vi er meget uenige.

Sagen er den, at jeg starter første gang dagpenge i juni 2012, efter jeg er færdiguddannet social og sundhedshjælper. og jeg får at vide at jeg i den første periode (6måneder) som minium er som dimittend og får sats for dette som er 82% af den højeste dagpengesats,
Jeg går på barsel i maj 2013, og til midt 2014. I juli 2014 starter jeg op som vikar i plejecenter, og får et fast timetal på 20 timer ugentlig og bruger mine suppelerende dagpenge, jeg kontakter min akasse for at høre hvornår man kan få beregnet en ny dagpengesats, og får svaret at det kan man ikke da jeg er nyuddannet..
tænker ikke mere over det, og har supplerende dagpenge frem til 2015 hvor jeg i juni melder mig fra dagpenge, da jeg har fået et vikariat fra 1/6-15 til og med 30/9-15, nu er jeg så startede op på dagpenge igen, og så kommer problemet.
jeg får at vide at akassen at jeg er nyuddannet og skal have den lav sats 50% af højste sats, (414kr), fortæller dem at jeg er uddannet i 2012, og jeg kan vel ikke blive ved at være ny udannet. Krifas medarbejder fortæller at der måske skulle havde været beregnet en ny sats til mig noget før, og de måske skyldtes mig for manglede dagpenge og hun vil undersøge det og ringe tilbage. Dagen efter ringer hun til mig, og siger at de har undersøgt sagen og der er ingen fejl. De har regnet frem at jeg skal have en sats på 678kr i det at jeg er under 25år,og har været ledig mere end 26 uger de seneste 2 år, og jeg er stadig nyuddannet.
Hvor længe man kan være nyuddannet?
er der virkelig særlig regler som siger at unge under 25 kun må få den mindste sats?
Krifa fortæller at jeg kunne have fået den høje sats inden for de første 26 uger af min ledighed, men der er jeg nyuddannet og jeg må ikke få satsen der.
håber nogle kan hjælpe.
Hilsen denise.
Deniseolsen
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors okt 15, 2015 4:30 pm

Re: Unge under 25 år

Indlægaf Louise Schelde » tirs okt 20, 2015 12:02 pm

Kære Denise,

Dagpenge til personer under 25 år beregnes efter Lov om arbejdsløshedsforsikring § 52a. Af § 52a fremgår det, efter hvilke bestemmelser dagpenge konkret beregnes. Derudover fremgår det af stk 2, at hvis man ikke har gennemført en uddannelse, som er nævnt i § 54, kan der kun udbetales 50 % af dagpengesatsen, hvis der er tale om 26 ugers sammenlagt ledighed. Det vil sige, at såfremt man ikke har en uddannelse af minimum 18 måneders varighed eller erhvervsgrunduddannelse og i øvrigt har 26 ugers sammenlagt ledighed, kan der kun udbetales 50 % af højeste dagpenge. Satsen på 50% udbetales indtil der kan konstateres 104 ugers sammenlagt ledighed. Undtagelsen hertil er fuldtidsforsikrede medlemmer, der kan dokumentere 3848 løntimer indenfor de seneste 3 år eller selvstændige der kan dokumentere samme timeantal. For deltidsforsikrede gælder 2565 løntimer indenfor de seneste 3 år.

Jeg indsætter bestemmelserne som nævnt.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen

§ 52 a. Et medlem under 25 år har ret til dagpenge beregnet efter § 48, jf. §§ 47 og 70, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2. Et medlem, som ikke har gennemført en uddannelse, af den i § 54 nævnte art, og som har haft 26 ugers sammenlagt ledighed, modtager dagpenge, der svarer til 50 pct. af højeste dagpenge, jf. §§ 47 og 70, indtil medlemmet har haft 104 ugers sammenlagt ledighed. Det gælder dog ikke et fuldtidsforsikret medlem, der som lønmodtager inden for 3 år har fået indberettet mindst 3.848 løntimer i henhold til lov om et indkomstregister eller i en tilsvarende periode har udøvet selvstændig virksomhed i væsentligt omfang, eller et deltidsforsikret medlem, der som lønmodtager inden for 3 år har fået indberettet mindst 2.565 løntimer i henhold til lov om et indkomstregister. Ved opgørelsen efter 2. pkt. finder § 53, stk. 3 og 4, tilsvarende anvendelse.
Stk. 3. Et medlem, som ikke har gennemført en uddannelse, af den i § 54 nævnte art, og som har haft 26 ugers sammenlagt ledighed, modtager ved deltagelse i tilbud efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats 50 pct. af højeste dagpenge, jf. §§ 47 og 70, jf. dog stk. 5.
Stk. 4. Et medlem, som har gennemført en uddannelse, af den i § 54 nævnte art, og som har haft 26 ugers sammenlagt ledighed, modtager ved deltagelse i tilbud efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats 82 pct. af højeste dagpenge, jf. §§ 47 og 70, jf. dog stk. 5.
Stk. 5. Ved deltagelse i tilbud efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som har en sammenhængende varighed på under 4 uger, modtager medlemmet dog dagpenge efter stk. 1.

§ 54. Personer, der har gennemført en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed eller en erhvervsgrunduddannelse i henhold til lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., opnår ret til dagpenge 1 måned efter uddannelsens afslutning, hvis kassen har modtaget skriftlig anmodning om optagelse på baggrund af uddannelsen senest 2 uger efter uddannelsens afslutning.
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster