Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Udskudt barsel pg job i løntilskud

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Udskudt barsel pg job i løntilskud

Indlægaf Hlk » man nov 16, 2015 9:40 pm

Jeg er i øjeblikket i virksomhedspraktik ifb en længere sygemelding. Mine sygedagpenge ophører snart og derefter kunne arbejdsgiveren godt være interesseret i at give mig et job med løntilskud for at hjælpe mig på vej; specielt ifh mit CV.
Jeg vil dog gerne have mindre timer end fuldtid for at have tid til familen. I den forbindelse tænkte jeg på om jeg må afholde det barsel jeg har tilbage fra min søn. Arbejdsgiveren vil være okay med det.

På forhånd tak for svar.
Hlk
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: man nov 16, 2015 9:25 pm

Re: Udskudt barsel pg job i løntilskud

Indlægaf Louise Schelde » lør nov 21, 2015 1:27 pm

Kære HLK,

Når du modtager sygedagpenge er du omfattet af målgruppen i Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 2, stk. 1 nr. 5 og kan deltage i tilbud efter denne lov. Vær dog opmærksom på kriterierne for ansættelse med løntilskud i samme lovs § 51. Du kan se kriterierne for dig ved at være opmærksom på § 2 stk. 1 nr. 5. Jeg indsætter bestemmelsen nedenfor.

Såfremt timerne i løntilskud skal reduceret på grund af fleksibel barselsorlov, skal dette aftales imellem jobcenter, arbejdsgiver og Udbetaling Danmark.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen

§ 51. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-6, 8 og 11-14, kan få tilbud om ansættelse med løntilskud hos offentlige eller private arbejdsgivere. Det gælder dog ikke personer, der er omfattet af § 2, nr. 5 og 14, og som er i et ansættelsesforhold. For personer omfattet af § 2, nr. 12, er det en betingelse, at de ikke vurderes åbenlyst uddannelsesparate.
Stk. 2. For at blive ansat med løntilskud skal personer,
1) som er omfattet af § 2, nr. 1, have været ledige i sammenlagt mere end 6 måneder, jf. dog stk. 4,
2) som er omfattet af § 2, nr. 2, 3 ,10, 12 og 13 i en sammenhængende periode på mere end 6 måneder have modtaget arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp, integrationsydelse, uddannelseshjælp, sygedagpenge i en ledighedsperiode, ressourceforløbsydelse, revalideringsydelse, ledighedsydelse, særlig uddannelsesydelse efter lov om uddannelsesordning for ledige, der har opbrugt deres dagpengeret, midlertidig arbejdsmarkedsydelse, kontantydelse efter lov om kontantydelse, have været i tilbud efter kapitel 12 eller have været ledige selvforsørgende, jf. dog stk. 4,

Stk. 3. For at blive ansat med løntilskud hos private arbejdsgivere skal personer,
1) som er omfattet af § 2, nr. 5, i en sammenlagt periode på mere end 6 måneder have modtaget arbejdsløshedsdagpenge eller sygedagpenge, jf. dog stk. 4,
2) som er omfattet af § 2, nr. 11, i en sammenhængende periode på mere end 6 måneder have modtaget arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp, integrationsydelse, uddannelseshjælp, sygedagpenge i en ledighedsperiode, ressourceforløbsydelse, revalideringsydelse, ledighedsydelse, særlig uddannelsesydelse efter lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret, eller midlertidig arbejdsmarkedsydelse, kontantydelse efter lov om kontantydelse, have været i tilbud efter dette kapitel eller have været ledige selvforsørgende, jf. dog stk. 4, og
3) som er omfattet af § 2, nr. 14, i en sammenlagt periode på mere end 6 måneder have modtaget ressourceforløbsydelse efter kapitel 6 b i lov om aktiv socialpolitik, arbejdsløshedsdagpenge eller sygedagpenge, jf. dog stk. 4.

Stk. 4. Varighedskravene i stk. 2 og 3 gælder ikke, hvis personen
1) ikke har en almen eller erhvervsrettet uddannelse på gymnasialt eller højere niveau,
2) er over 50 år eller
3) er enlig forsørger.
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster