Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

kontanthjælp og banklån

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

kontanthjælp og banklån

Indlægaf kris » tirs jan 31, 2012 9:44 am

Hej
Jeg vil rigtig gerne høre om andres erfaringer/handlemåder vedr betaling af gamle banklån på kontanthjælp Jeg betaler pt. 1.200; pr. md. og min økonomi er spændt til det yderste, for at fastholde denne betaling. Nu vil min bank hæve indbetalingen til 1.320; pr. md. pga. forhøjede renter... Selv dette lille beløb kan vælte hele korthuset, hvilket jeg har prøvet at forklare. Men det har ingen betydning, beløbet vil blive trukket fra den 1.februar og fremover. Det er et forbrugslån med variabel rente og løbetid der ikke kan ændres. Jeg ved ikke hvilke muligheder jeg har, om jeg i det hele taget har nogle?

Håber på at høre fra jer...

Mange venlige hilsner

Kris
kris
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: søn nov 20, 2011 11:24 am

Re: kontanthjælp og banklån

Indlægaf colita » tors feb 02, 2012 9:31 am

I min kommune hævdes det at man ikke må betale af på gammel gæld når man er på kontanthjælp. Min soc.rdg. har derfor sagt at jeg skulle skifte bank. I dette tilfælde til Danske Bank, som har en aftale med kommunen.
jeg har af forskellige årsager valgt IKKE at gøre det, men tænkte det måske var en løsning for dig.
held og lykke.
colita
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons dec 07, 2011 7:05 am

Re: kontanthjælp og banklån

Indlægaf Sanda42 » fre dec 07, 2018 10:05 am

Undskyld mig, men er der ikke også noget galt med systemet, når det i det hele taget er muligt at optage forbrugslån på kontanthjælp. Jeg mener bare, burde långiverne ikke stille krav til låntagerne, eller hvad! Kontanthjælpsmodtagere kan hverken stille sikkerhed eller vise lønsedler, så se hvordan kreditvurderingen foregår... for de bliver nemlig ikke kreditvurderet!

Det er på tide, at der bliver kigget på de kviklån, som der har været snak om i så mange år. Jeg ved ikke, hvorfor politikerne er så berøringsangste, når det kommer til stykket. Jeg tænker, at det er på grund af, at kviklånstagerne er med til at holde gang i hjulene.

Så snart pengene står på kontoen, vil de jo sikkert blive brugt til en eller anden form for forbrug. Den seneste opgørelse over den samlede sum af kviklån, der bliver optaget årligt i Danmark, var ikke mindre end en halv milliard.

Og igen, disse låntagere låner til forbrug og ikke opsparing som os andre, og på den måde er det jo positivt. Bagsiden af medaljen er, at en del af låntagerne ender i bundløs gæld, fordi de ikke har gennemtænkt deres beslutning.

Det er nemt (for nemt) at optage forbrugslån på nettet, og det vil jo tiltrække nogen, som måske burde lade være. Konsekvenserne ved at misse et eller flere afdrag er hårde og kontante i form af strafrenter og strafgebyrer.

Kan man betale de normale afdrag, så kan man slet ikke betale dem med disse "strafomkostninger" lagt oveni. Lige pludselig står vi så med endnu et hold deltagere til "Luksusfælden", og det bør vi for alt i verden undgå.

Se lige her, hvor mange låneudbydere der findes i Danmark, hvor du ikke behøver at stille sikkerhed eller alle disse låneudbydere hvor du heller ikke behøver
ikke at stille sikkerhed. Læser man ganske hurtigt betingelserne igennem, så er der stort set ingen krav udover ingen RKI registrering og en minimumsalder på 18 år.
Sanda42
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: fre dec 07, 2018 9:36 am

Re: kontanthjælp og banklån

Indlægaf Henna » man jun 17, 2019 3:18 pm

Jeg er helt enig i dine betragtninger Sandra42. Jeg fatter simpelthen heller ikke hvorfor der endnu ikke er gjort noget på området. På en eller anden måde virker det simpelthen galimatias at nogle af de mest udsatte i samfundet får lov til at låne igen og igen af lånehajer fra udlandet.

Har du set den dokumentar der for nylig var på DR om kviklån? Jeg mener den hed kongerne af kviklån. Det var simpelthen grotest at se hvor pengegriske nogle af udbyderne på markedet er. Nogle var sågar i skattely lande med lidt smarte konstruktioner for at undgå at betale skat i kongeriget...

Markedsføringsmetoderne blev også nævnt i dokumentaren, hvor det, som du selv skriver om, faktisk er lige præcis det der med at folk ikke behøver at stille sikkerhed, og at det er "hurtigt, nemt og sikkert" der trækker hos forbrugerne.

Desværre falder en del jo for det - og når der er en del låneudbydere der tilbyder gratis kviklån, så forstår man også da også hvorfor nogle forbrugere bliver fristet.

Man kan dog håbe, at berøringsangsten på området bliver ændret nu når der er usigt til en rødere regering her efter valget. Men nu må vi se. Jeg håber i hvertfald at der bliver gjort noget på området som kan hjælpe flere med at komme væk fra at tage kviklån.

Jeg håber også at der måske bliver sat et større fokus på, at man i folkeskolen taler om og underviser i kviklån renter og ÅOP. På en eller anden måde tror jeg på at det kan være med til at sætte en kæp i hjulet på den store vækst der ses i kviklånsbranchen i disse år. Uddanner man folk i konsekvensen af at tage lån, så kunne det jo være at der var færre der tog dem. Men nu må vi jo se, hvor en ny regering kan tage os hen på området, og om det overhovedet er denne branche som får opmærksomheden i denne omgang...
Henna
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: man jun 17, 2019 2:47 pm


Tilbage til Juridisk forum til kontanthjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

cron