Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Beregningsgrundlag fleksydelse

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Beregningsgrundlag fleksydelse

Indlægaf PEBA » tors nov 16, 2017 12:46 pm

I forbindelse med ansøgning om fleksydelse kan jeg konstatere, at der er sket en ændring i fortolkning af lov om fleksydelse hos Udbetaling Danmark i forhold til kommunerne, som tidligere administrerede ordningen.

Spørgsmålet er, om kvalificeret svagelighedspension kan medregnes i beregningsgrundlaget for fleksydelsens størrelse. Udbetaling Danmark mener ikke, dette er muligt, mens jeg i juni 2012 blev bekræftet hos 2 kommuner, at denne kan indgå i beregningen.

Kvalificeret svagelighedspension betyder, at tab af erhvervsevnen er mere end 2/3, således det må betragtes som erstatning for løn. I modsætning til den almindelige svagelighedspension beregnes pensionen i øvrigt ud fra den aktuelle løn på erhvervelsestidspunktet.

Når det i §17 stk. 4 anføres, at udbetalinger fra pensionsordninger ikke medregnes i beregningsgrundlaget, mener jeg ikke at kvalificeret svagelighedspension indgår, da der ikke er tale om en pensionsordning - som typisk afløser en arbejdsindtægt - men en ydelse til erstatning af løn.

Udbetaling Danmark er da også enig i, at kvalificeret svagelighedspension ikke skal modregnes i den beregnede fleksydelse i modsætning til almindelige alderspensioner m.m. Jeg mener, at dette netop bekræfter, at der er tale om to forskellige typer af pension. Der er således ikke konsistens i fortolkning af reglerne, hvis ikke den kvalificerede svagelighedspension ikke må medregnes som indtægt. På grund af den manglende erhvervsevne er det jo normalt ikke muligt at have en indtægt af betydning.

Af hjemmesiden borger.dk, udbetaling af fleksydelse fremgår det ikke, at de særlige forhold for indkomster som følge af tab af erhvervs-/arbejdsevne begrænses til modregningsreglerne.

I øvrigt mener jeg ikke, at sådan væsentlig ændring i fortolkning af loven, kan ske administrativt - og så med tilbagevirkende kraft.

Er jeg helt forkert på den, eller vil det give mening at anke afgørelsen fra Udbetaling Danmark ?

Venlig hilsen
Peter
PEBA
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors nov 16, 2017 12:08 pm

Re: Beregningsgrundlag fleksydelse

Indlægaf Louise Schelde » man nov 27, 2017 8:19 pm

Kære Peter,

Jeg tillader mig, at indsætte et tidligere svar, som jeg har givet her på portalen. En afgørelse kan altid påklages, hvorefter forvaltningen, her Udbeatling Danmark, skal genvurdere sagen og videresende til Ankestyrelsen, med mindre de giver dig medhold i forbindelse med deres genvurdering.

post2657.html

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til Efterløn og Folkepension

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

cron