Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Barselsdagpenge

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Barselsdagpenge

Indlægaf LineHuus » man feb 18, 2013 7:56 pm

Hejsa,

Jeg har en lidt mærkelig situation, og jeg kan simpelthen ikke finde ud af, om jeg kan få barselsdagpenge når jeg skal på barsel.

Jeg har termin d. 9. september 2013.

Jeg kan derfor gå på barsel d. 9. august, 2013.

Jeg er pt. ansat i et vikariat som socialrådgiver. Dette vikariat udløber 31. maj, 2013.

Jeg har været ansat i mit vikariat siden 14. maj, 2013. Før dette, var jeg selvstændig i et år, og før jeg startede min virksomhed var jeg socialrådgiver i 4 år.

Jeg har 5 ugers ferie, som jeg holder fra 1. juni og 5 uger frem.

Jeg er ikke medlem af en fagforening eller a-kasse. Min mand har en relativt høj indkomst, i hvert fald for høj til at jeg kan få kontanthjælp hvis jeg bliver ledig. Efter min ferie i juni, vil jeg således være ledig i juli.

Min plan er at "holde fri" for egen regning fra min ferie slutter frem til min barsel begynder. Det betyder, at jeg er uden beskæftigelse, løn og dermed tilknytning til arbejdsmarkedet i en måned før min barsel begynder.

Nu er spørgsmålet så, om jeg, ud fra ovenstående, kan få barselsdagpenge. Jeg har ikke været ledig på noget tidspunkt i mit liv, så jeg skulle jo mene, at det kun ville være fair...


Såfremt ovenstående ikke giver mig ret til barselsdagpenge, ville det så gavne mig at oprette en virksomhed i min ledighedsperiode, og lave et free-lance job frem til min barsel?

Ser frem til svar! Er en smule nervøs! :?

KH Line
LineHuus
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: man feb 18, 2013 7:43 pm

Re: Barselsdagpenge

Indlægaf Louise Schelde » ons feb 20, 2013 3:17 pm

Kære Line,

Retten til barselsdagpenge, afhænger af om du opfylder beskæftigelseskravet som lønmodtager eller selvstændig. Som det fremgår af barselslovens § 27 stks. 1 nr. 1, skal der være tale om tilknytning til arbejdsmarkedet i 13 uger uafbrudt før barselsperioden påbegyndes. Som jeg læser dit spørgsmål, vil du have et "beskæftigelsesslip" i en måned fra juli - august, hvilket ikke giver en uafbrudt periode med tilknytning til arbejdsmarkedet. vis du fx. bliver selvstændig er det reglerne i § 28, der gør sig gældende. Som selvstændig med under 6 måneders virke, vil forudgående lønarbejde indgå i beregningen af barselsdagpenge jf. barselslovens § 28 stk. 1.

Udbetaling af barselsdagpenge er derfor betinget af, hvorvidt der er tilknytning til arbejdsmarkedet, enten som lønmodtager eller selvstændig, lige op til barselsperiodens påbegyndelse.

Jeg håber det var svar nok. Ellers siger du selvfølgelig til.

Jeg indsætter Barselslovens §§ 27-28 nedenfor.

De bedste hilsner
Louise Schelde Frederiksen


Kapitel 6
Beskæftigelseskrav


§ 27. En lønmodtager har ret til barseldagpenge fra Udbetaling Danmark, når den pågældende
1) har været tilknyttet arbejdsmarkedet uafbrudt i de sidste 13 uger før fraværsperiodens begyndelse og i denne periode har været beskæftiget i mindst 120 timer,
2) ville have været berettiget til arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet herfor, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., hvis der ikke havde været ret til dagpenge efter denne lov,
3) inden for den seneste måned har afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed eller
4) er elev i lønnet praktik i en uddannelse, der er reguleret ved eller i henhold til lov.
Stk. 2. I opgørelsen af 13-ugers-perioden i stk. 1, nr. 1, indgår perioder, hvor lønmodtageren har
1) arbejdet som lønmodtager,
2) arbejdet som selvstændig erhvervsdrivende umiddelbart forud for arbejdet som lønmodtager og med virksomheden har opfyldt beskæftigelseskravet efter § 28,
3) modtaget dagpenge efter lov om sygedagpenge eller dagpenge efter denne lov,
4) modtaget arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet herfor,
5) afholdt ferie med løn eller feriegodtgørelse,
6) modtaget godtgørelse i en opsigelsesperiode fra Lønmodtagernes Garantifond eller
7) været omfattet af en arbejdskonflikt.
Stk. 3. Ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter stk. 1 er opfyldt, ses der bort fra perioder på indtil 2 år, hvor der efter lov om social service er ydet godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet barn i hjemmet eller efter samme lov er ydet vederlag ved pasning af døende eller efter denne lovs § 26 er ydet dagpenge til forældre med alvorligt syge børn.

§ 28. Retten til barseldagpenge for en selvstændig erhvervsdrivende er betinget af, at der inden for de sidste 12 måneder har været udøvet selvstændig virksomhed i mindst halvdelen af den normale overenskomstmæssige ugentlige arbejdstid i mindst 6 måneder, heraf den seneste måned forud for fraværet. Har den selvstændige virksomhed været udøvet i mindre end 6 måneder, medregnes perioder med forudgående beskæftigelse som lønmodtager.
Stk. 2. Ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter stk. 1 er opfyldt, ses der bort fra perioder på indtil 2 år, hvor der efter lov om social service er ydet godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet barn i hjemmet eller efter samme lov er ydet vederlag ved pasning af døende eller efter denne lovs § 26 er ydet dagpenge til forældre med alvorligt syge børn.
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm

Re: Barselsdagpenge

Indlægaf jaxe » lør apr 02, 2016 5:48 pm

Hej Louise,

Jeg har et spørgsmål vedr. min kærestes barsel, der ligner ovenstående situation en smule.
Hun har ligeledes en afbrydelse i sin 13 ugers beskæftigelsesperiode - men dette er ikke selvvalgt. Det skyldes tvungen ferie fra arbejdsgiverens side (hun er studerende og universitetsansat på KU, som holder obligatorisk ferie hele juli).

Vi har talt med borger.dk, hvor vi får blandede udtalelser - én medarbejder siger, at man har et begreb, der kaldes en "død" periode, der ikke tæller i de 13 uger - hun vil dog ikke give os noget på skrift. En anden siger, at sådanne ikke eksisterer.

Jeg håber, du kan give et mere klart svar, end de kan på borger.

Mvh. Jacob
jaxe
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: lør apr 02, 2016 5:36 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster