Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Barsel su og kontanthjælp

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Barsel su og kontanthjælp

Indlægaf Valeur » lør jun 24, 2017 5:20 am

Hej

Jeg er pt på barsel fra mit studie, men overvejer at droppe mit nuværende studie. Hvis man dropper ud eller bliver smidt ud af sit studie på barsel, har man så ret til barsel på anden vis?

Jeg er fuldt ammende og kan derfor ikke bare stille mig ledig. Jeg fødte i midt marts og har være på barsel fra feb 2017 med en plan om at holde barsel til næste feb 2018.
Valeur

Re: Barsel su og kontanthjælp

Indlægaf Louise Schelde » tirs jun 27, 2017 6:32 pm

Kære Valeur,

Såfremt du ikke kan følge dit studie og dermed ikke længere er studieaktiv og berettiget til SU, har du mulighed for at søge om kontanthjælp eller uddannelseshjælp.

Kommunen vil i den forbindelse vurdere om der er sket en social begivenhed, der berettiger til offentlig forsørgelse. Barsel på en af de nævnte ydelser vil ske som fritagelse for aktivering jf. lov om aktiv socialpolitik § 13, stk. 7, nr. 4.

Er du tilmeldt uddannelse og ønsker orlov kan der være mulighed for barselsdagpenge i forbindelse med barsel, hvis du fx har haft lønnet arbejde op til barsel svarende til 120 timer indenfor de seneste 13 uger, hvis du er i uddannelse med lønnet praktik eller hvis du holder orlov fra dit studie og melder dig ledig i A-kassen. (ledig på barsel)

De bedste hilsner

Louise Schelde Frderiksen

Stk. 7. Ønsker ansøgeren eller dennes ægtefælle at modtage eller modtager ansøgeren eller dennes ægtefælle hjælp som uddannelses- eller jobparat, har de dog ikke pligt til at udnytte deres uddannelses- eller arbejdsmuligheder ved at tage imod et tilbud om uddannelse eller arbejde efter stk. 1 eller tilbud eller beskæftigelsesfremmende foranstaltninger efter stk. 5, hvis
1) tilbuddet ikke kan anses for et rimeligt tilbud på grund af forhold, der vedrører tilbuddets indhold,
2) den pågældende ikke kan deltage i uddannelse eller arbejde på grund af sygdom eller der er risiko for, at helbredet forringes, hvis den hidtidige uddannelse eller det hidtidige arbejde fortsættes,
3) afstanden mellem bopæl og uddannelses- eller arbejdssted medfører en urimelig belastning af den pågældende på grund af transportvanskeligheder eller den tid, der går til transport,
4) den pågældende har ret til fravær ved graviditet, barsel og adoption, i det omfang der under fravær efter bestemmelserne i barsellovens § 6, stk. 1 og 2, § 7, § 8, stk. 1-6, § 9, § 13 og § 14, stk. 1 og 2, er ret til dagpenge ved graviditet, barsel og adoption,
5) den pågældende er nødt til at passe sine børn og der ikke kan anvises anden pasningsmulighed,
6) den pågældende modtager støtte efter lov om social service til pasning af handicappet barn, handicappet voksen eller døende nærtstående eller efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel til pasning af alvorligt sygt barn,
7) den pågældende har ret til ferie efter stk. 11 og 12,
8) den pågældende aftjener værnepligt,
9) arbejdet er omfattet af en overenskomstmæssig konflikt eller
10) arbejdet omfatter udvikling og fremstilling af krigsmateriel.
Louise Schelde

Tilbage til Juridisk forum til kontanthjælp