Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Modregning i erhvervsevne erstatning

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Modregning i erhvervsevne erstatning

Indlægaf maxiking » tirs jun 07, 2016 12:31 pm

Hej jeg er tilkendt førtidspension fra 1 juni i år. Jeg har en arbejdsskadesag fra 2010 pga rygskade jeg fik som tjenestemandsansat og kan nu få en endelig afgørelse fra ask da jeg nu er afklaret i kommunen. Jeg er helt med på min FP bliver modregnet i den tilskadekomstpension jeg fik tildelt men har læst et sted om en lignende sag hvor en tjenestemand i landsretten fik medhold i at hans erstatning for tab af erhvervsevne ikke skulle modregnes i hans tilskadekomstpension? Jeg havde næsten samme anciennitet som vedkomne, godt 20 år på skadestidspunktet, så derfor mit spørgsmål? Kan jeg blive snydt af forsikringen/ASK når de udregner min erhvervsevne erstatning og modregner næsten halvdelen? Her tænker jeg på en kapitalisering af hele beløbet, de 50% jeg kan få udbetalt som engangsbeløb. Jeg har indtil nu fået en midlertidig løbende erstatning fra forsikringen og vil også spørge om det så betyder at den endelige erstatning bliver mindre? Håber ikke i tror jeg er en type der kun er ude efter penge, men synes det er min ret til at få styr på den slags ting specielt når det drejer sig om ens fremtidige forsørgelsesgrundlag. Link til artiklen:
http://advokatkontoret.dk/ostre-landsre ... nestemand/

Mvh maxiking
maxiking
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs jun 07, 2016 8:56 am

Re: Modregning i erhvervsevne erstatning

Indlægaf Louise Schelde » fre jun 10, 2016 5:41 pm

Kære Maxiking,

Hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt, omhandler dit spørgsmål fradrag i forhold til udbetaling.

 Reglerne for fradrag er reguleret i Lov om forsikring mod følger af arbejdsskade §§ 32, 36 og 39 samt i lov om tjenestemandspension §§ 2 og 8. Der findes en særlig vejledning om fradrag vedrørende tab af erhvervsevne, når der er tale om udbetaling og beregning til tjenestemand.

Af vejledningen fremgår det bl.a. at der ikke sker fradrag hvis:

- der er tale om godtgørelse for mén
- når pension efter lov om tjenestemandspension og erstatning om lov om forsikring mod følger af arbejdsskade ikke skyldes samme arbejdsskade
- i erstatning til efterladte børn
- hvis der allerede er ret til pension efter 37 års tjeneste

Hvis erstatningen for tab af erhvervsevne udbetales som løbende ydelse, er fradraget to tredjedele af forskellen imellem tilskadekomstpensionen og den ordinære pension, som der ville være udbetalt ved almindelig afskedigelse til pension.

Hvis erstatningen for tab af erhvervsevne udbetales som et engangsbeløb, bliver forskellen mellem tilskadekomstpensionen og den ordinære pension omregnet til et engangsbeløb, hvoraf to tredjedele bliver trukket fra erhvervsevnetabserstatningen.

Efter Lov om forsikring mod følger af arbejdsskade kan den der har ret til erstatning for erhvervsevnetab på 50% eller derover kræve at få udbetalt de 50 %, men ikke mere, som et kapitalbeløb. Det der ligger over 50 % skal udbetales som en løbende ydelse. Hvis denne mulighed vælges, omsættes hvad der svarer til 50 % erhvervsevnetab, hvori kapitalværdien fradrages som en forholdsmæssig del af fradraget.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm

Re: Modregning i erhvervsevne erstatning

Indlægaf maxiking » lør jun 11, 2016 10:43 pm

Hej Louise. Jeg er med det meste af vejen men forstår stadig ikke hvorfor den omtaltes pension som er omtalt i EAL § 2, stk. 2 ikke skal fratrækkes i hans erstatning? Eller er det den
anciennitetsforskydning der gør han ikke bliver modregnet? Men ellers tak alligevel selvom jeg ikke helt forstår hvad der gør at hans sag speciel i forhold til den samme slags erstatning/pension som jeg får.

Mvh. Maxiking
maxiking
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs jun 07, 2016 8:56 am

Re: Modregning i erhvervsevne erstatning

Indlægaf glassov » fre jul 21, 2017 4:10 pm

Hej louise. Ved ikke om det her er rigtigt gjort, men prøver. Hvis en person har fået tilkendt førtidspension for ca 2 år siden, men AES først nu har truffet afgørelse vedr. erhvervsevne tab med tilbagevirkende kraft. Personen søger som om at få en kapitalisering på de 50 % som tabet lyder på.Efter afgørelsen får personen så brev fra udbetaling DK om at de trækker næsten 100000 kr som de mener personen har fået for meget udbetalt i pension i de 2 år. Må de godt det når det ikke er en løbende erstatning som bliver udbetalt.
MVH Glassov
glassov
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: fre jul 21, 2017 3:51 pm

Re: Modregning i erhvervsevne erstatning

Indlægaf Louise Schelde » man jul 31, 2017 9:28 am

Kære Glassov,

Vær opmærksom på, at ovenstående vejledning og besvarelse gælder ift tjenestemandspension.

Generelt gælder; at skattepligtige indtægter modregnes i førtidspensionen. Indtægter der ikke indgår i indtægtsgrundlaget fremgår af vejledningen om førtidspension, punkt 45. Jeg indsætter punktet nedenfor.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen

Indtægter, der ikke indgår i indtægtsgrundlaget

45. Indtægter, der indgår i den skattepligtige indkomst eller ville indgå i den skattepligtige indkomst, hvis de var skattepligtige her i landet, medregnes i indtægtsgrundlaget, se bekendtgørelsens § 31, stk. 1. Desuden indgår vederlag efter ligningslovens § 28 A.

Pensioner, der ikke er skattepligtige her i landet, se lovens § 32 a, stk. 3, nr. 1, fratrækkes i indtægtsgrundlaget, hvis de indgår heri.

Visse offentlige ydelser, erstatninger m.v. medregnes ikke ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Disse ydelser medregnes heller ikke ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget ved beregning af pension. Det fremgår af skattelovene eller den lov, som hjemler udbetaling af en ydelse, om selve ydelsen og om afkastet af ydelsen indgår i den skattepligtige indkomst.

Eksempler på indtægter, der ikke indgår i indtægtsgrundlaget:

Handicapkompenserende ydelser efter den sociale lovgivning.

Kapitaliserede erhvervsevnetabserstatninger og godtgørelser for varigt mén, der ydes efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade, medregnes ikke i indtægtsgrundlaget, da de ikke indgår i den skattepligtige indkomst. Eventuelle renteindtægter fra erstatningerne medregnes derimod i indtægtsgrundlaget, da de indgår i den skattepligtige indkomst.

Ikke-skattepligtige udbetalinger fra fonde medregnes ikke i indtægtsgrundlaget.
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til førtidspension

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster