Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Tilbagebetaling af kontanthjælp efter 3 år!

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Tilbagebetaling af kontanthjælp efter 3 år!

Indlægaf LC78 » ons aug 30, 2017 2:52 pm

Hej

Jeg er løbet ind i et for mig stort problem :/

Undskyld hvis forhistorien bliver lidt lang, men tror det er nødvendigt for at få det fulde billede med.

Jeg har siden 2009 været syg med angst og social fobi, og den første del af min sygeperiode fik jeg sygedagpenge, og i den periode gik jeg til samtaler hos kommunen, blev kastet frem og tilbage, til adskillige "kontaktpersoner" og snakkede også med psykiater osv. derude også. Den samlede vurdering fra psykiateren var så at jeg kunne blive rask indenfor to år med den rette behandling. Det var kravet for at kunne beholde mine sygdagpenge ihvertfald på det tidspunkt. Men meget belejligt (for kommunen) valgte de så ikke at vurdere det samme som psykiateren (som de selv havde kontaktet, og jeg var også til samtale med ham ude på kommunen) sådan at de kunne tvinge mig over på en kontanthjælp. Jeg havde ikke mere energi til at kæmpe med dem, så jeg gav bare op. Dvs. de flyttede mig over på en kontanthjælp fordi de vurderede at jeg var for syg til at gå på sygedagpenge.

Nå efter kort tid begyndte standardbrevene så at vælte ind af døren om "hvordan det gik med jobsøgningen osv. og hvis jeg ikke mødte til dit og dat, ville det blive trukket i min kontanthjælp. Da jeg fik det dårligere og dårligere for hver gang jeg skulle snakke med dem, eller møde op til det ene eller andet, begyndte jeg at søge på nettet hvilke muligheder jeg havde, for at komme ud af dette for mig skrækkelige system.

Tilfældigvis kom der så en eller anden skrivelse fra banken om en police fra PFA Pension. Det vidste sig så at jeg havde en tab af arbejdsevne forsikring igennem min kapitalpension.

Det korte eller lange er så at jeg nu får udbetalt 8.021kr pr. md. fra PFA. Det viser sig så at de udbetalinger har overlappet kontanthjælpen i tre md. fra Oktober 2014 til og med December 2014.

Nu kommer de så her næsten tre år efter, og kræver ca. 32.000kr tilbage for de tre md. og da jeg lever for 1.800kr om md. til ALT, har jeg selvfølgelig ikke en krone at tilbagebetale med.

Jeg har faste udgifter for 8.100kr om md. og altså 8.016kr udbetalt fra PFA hver md., så låner 2.000kr af min Far hver måned for at få råd til mad osv.

Kan det virkelig være rigtigt/lovligt at de kan komme så lang tid efter, fordi de som de sagde "skal have ryddet op i de gamle papirer"!?

Jeg er rystet over at sådan noget kan komme efter så lang tid, som om det bare er "ingenting" for dem

Mvh
LC78
LC78

Re: Tilbagebetaling af kontanthjælp efter 3 år!

Indlægaf LC78 » ons aug 30, 2017 5:39 pm

Lige en lille note.
Som jeg forstår det har jeg siden 2014 haft mulighed for at få suppleret op til en kontanthjælp, da min udbetaling fra PFA Pension er lavere end en kontanthjælp, men det er noget jeg med vilje ikke har gjort mere ved, netop fordi jeg ikke vil have noget med kommunen at gøre.

Men nu tvinger de mig jo til at have noget med dem at gøre igen, så er det korrekt forstået at jeg har mulighed for det?
For det er da helt sikkert noget jeg nu vil gøre, når de ikke vil lade mig være i fred, hvis der er mulighed for det, så må jeg om muligt bruge det beløb til at betale af på det beløb de kræver

Mvh
LC78

Indlægaf Louise Schelde » ons aug 30, 2017 5:48 pm

Kære LC78,

Kommunen har mulighed for at kræve tilbagebetaling, hvis der fx er udbetalt for meget hjælp. Tilbagebetaling sker efter lov om aktiv socialpolitik § 91 samt § 95.

Tilbagebetalingskravet bortfalder efter 3 år jf. § 95, stk. 2.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen

§ 91. Kommunen skal træffe afgørelse om tilbagebetaling,
1) når en person mod bedre vidende har undladt at give kommunen oplysninger som krævet efter § 74 d, stk. 4, og § 92, stk. 4, i denne lov, integrationslovens § 49, stk. 2, eller § 11, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område,
2) når en person mod bedre vidende uberettiget har modtaget ydelser efter denne lov,
3) når en person har modtaget hjælp efter § 12, stk. 2, og efterfølgende får udbetalt uddannelsesstøtte efter SU-loven, der dækker samme tidsrum, eller
4) når en person er omfattet af en sanktion efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Stk. 2. Udbetaling Danmark skal træffe afgørelse om tilbagebetaling,
1) når en person mod bedre vidende har undladt at give Udbetaling Danmark oplysninger som krævet efter § 4 i lov om Udbetaling Danmark, eller
2) når en person mod bedre vidende uberettiget har modtaget ydelser efter §§ 6 eller 85 a i denne lov.

§ 95. Tilbagebetalingskravet opkræves af kommunen eller af Udbetaling Danmark efter regler fastsat af beskæftigelsesministeren i samråd med skatteministeren. Det kan herunder fastsættes, at en betalingsaftale bortfalder, hvis skyldneren trods påkrav udebliver med ydelser.
Stk. 2. Tilbagebetalingskravet bortfalder, når der er gået 3 år efter hjælpens ophør, uden at der har været økonomisk mulighed for at gennemføre kravet.
Louise Schelde

Indlægaf LC78 » ons aug 30, 2017 6:41 pm

Tak for svaret

Men det er jo meget belejligt at de så kommer lige inden de 3 år er udløbet.

Mht. til min ret til at få suppleret mine udbetalinger på 8.021kr netto. Har jeg ret til at få suppleret det beløb op fra PFA, så at det svarer til beløbet på en kontanthjælp, eller er det noget jeg har misforstået. Kan se at jeg i 2014 fik udbetalt 9.275 kr pr. måned netto i kontanthjælp, ville jeg så i dette tilfælde kunne få udbetalt 1.254 pr. md. fra kommunen som supplement?

Kan du lede mig hen til hvor jeg kan læse om det, har ikke kunne finde noget, og stoler ikke på min kommune over en dørtærskel, så vil hellere høre/læse det andetsteds fra, gerne fra sdig hvis du ved det

Mvh
LC78

Tilbage til Juridisk forum til kontanthjælp