Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Dagpenge, supplerende til uddannelse som SOSU hjælper

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Dagpenge, supplerende til uddannelse som SOSU hjælper

Indlægaf Bbt2468 » tirs sep 10, 2013 7:04 am

Kære Louise

Jeg har et spørgsmål.

En bekendt har modtaget dagpenge/A-kasse siden januar 2013, kun afbrudt af 4 ugers vikararbejde i sommer 2013, og påtænker at søge ind på en social- og sundhedsskole for at læse til hjælper. Årsagen er at hun inden for HK området stort set ikke finder beskæftigelse og gerne vil sadle om til andet fag.

Uddannelsen som SOSU hjælper er så vidt hun ved skruet sådan sammen at hun modtager en løn under uddannelsen på ca. 9.920 kr. brutto pr. måned.

Spørgsmålet er om hun kan få supplerende dagpenge under uddannelse med løn, så vidt jeg forstår i maks 6 måneder mod at hun stiller sig til rådighed i perioden for arbejdsmarkedet.?
Bbt2468
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre dec 07, 2012 10:04 pm

Re: Dagpenge, supplerende til uddannelse som SOSU hjælper

Indlægaf Louise Schelde » tors sep 12, 2013 5:42 am

Kære Bbt2468,

Når man modtager dagpenge, kan man som udgangspunkt ikke følge en uddannelse sideløbende. Der er dog undtagelser i forhold til aftenskole, og uddannelser under 20 timer om ugen, som ikke er SU berettiget.

Du nævner 6 måneders perioden. Jeg forestiller mig, at du her tænker på muligheden for uddannelsesydelse og uddannelse i op til 6 måneder, for de personer der mister retten til dagpenge i løbet af 2013. Det er dermed til personer, der mister dagpengeretten, fordi denne er opbrugt.

Jeg håber det var svar nok.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster