Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Dagpenge afvist pga. sygdom

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Dagpenge afvist pga. sygdom

Indlægaf HanneS » søn sep 28, 2014 6:07 pm

Jeg har været selvstændig i 14 år, men pr. 30. juni så jeg mig nødsaget til at lukke virksomheden, da kunderne blev væk. Jeg har i alle årene været i a-kasse for selvstændige og søgte derfor om dagpenge efter dimittendsatsen, da min omsætning har været meget lav.
I 2012 var jeg alvorligt syg og fuldtidssygemeldt i 23 uger, hvorefter jeg genoptog arbejdet delvis, indtil jeg efter ca. 3 måneder genoptog arbejdet på fuld tid.
A-kassen afviste min ansøgning om dimittendsats ud fra kravet om, at man sammenlagt ikke må have være fraværende i virksomheden i 26 uger. Men man tog slet ikke hensyn til, at jeg havde genoptaget arbejdet delvis, og at det på den opgørelse over ordrer uge for uge, som a-kassen forlangte, tydeligt fremgår, at jeg har haft indtjening i perioden med delvis raskmelding.
A-kassen sendte mig i øvrigt ikke noget egentligt afslag på dimittendsats, med oplysning om mine ankemuligheder - det blev bare nævnt i et brev, at "jeg ville få afslag".
A-kassen har også afvist min ansøgning om dagpenge, fordi de mener, at beskæftigelseskravet ikke er opfyldt. Jeg har arbejdet fuld tid i virksomheden, men dette afviser a-kassen på baggrund af omsætningen, som selvfølgelig er lav - det var jo derfor at jeg lukkede. Hvis man kigger på mine årsopgørelser, vil man se, at jeg ikke har haft anden indtjening.
Jeg ønsker nu at anke afgørelsen. Hvordan står jeg i sådan en sag?
HanneS
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn sep 28, 2014 5:49 pm

Re: Dagpenge afvist pga. sygdom

Indlægaf Louise Schelde » tirs okt 07, 2014 6:52 pm

Kære Hanne,

En A-kasse vil i en sag som din typisk gå ind at se på din omsætning holdt op imod de arbejdstimer du har haft. Dette med henblik på, at kunne afgøre, hvorvidt beskæftigelseskravet er opfyldt og der kan udbetales dagpenge. Såfremt din A-kasse ikke har været konkrete omkring ovenstående oplysninger, er det selvfølgelig noget du skal påpege - det anbefales, at du indgiver en konkret skriftlig klage, hvor du opgør arbejdstimer og omsætning.

Da vi ikke kender din sag yderligere, kan vi ikke gå ind i nærmere detaljer.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm

Re: Dagpenge afvist pga. sygdom

Indlægaf HanneS » søn okt 12, 2014 10:04 am

Kære Louise

Tak for dit svar.
Skal A-kassen ikke tage med i vurderingen, at der ikke har været anden indkomst, hvilket fremgår af årsopgørelserne fra Skat?
Der er jo en grund til at man lukker en virksomhed. Går det godt, og omsætningen er høj nok, er der jo ingen grund til at lukke.
Jeg har som mange andre små virksomhedsejere og iværksættere brugt ALT, opsparing, kapitalpension osv., fordi man håber at der kommer nye kunder, og omsætningen stiger.
Hvis praksis er som du skriver, skal man jo nærmest lukke virksomheden, mens det går godt. Og det er der efter min mening ingen logik i.

Mange hilsner
Hanne
HanneS
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn sep 28, 2014 5:49 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst